بدون شک تردمیل و دوچرخه ثابت از محبوب ترین و رایج ترین وسایل مورد استفاده در باشگاه ها و منزل هستند. با استفاده از این دو دستگاه پرطرفدار، می توان ورزش ها و تمرین های هوازی انجام داد. یکی از فواید مشترک تردمیل و دوچرخه، بهبود فعالیت قلبی و عروقی و تقویت عضلات پا و ناحیه تحتانی بدن است.

 با استفاده از تردمیل می توان پیاده روی، دویدن و راه رفتن در شیب را شبیه سازی کرد. همچنین با استفاده از  دوچرخه ثابت که به آن دوچرخه باشگاهی نیز گفته می شود، می توان رکاب زدن با دوچرخه را در یک محیط سربسته مانند باشگاه یا منزل تجربه کرد.

هر یک این دستگاه های هوازی، معایب و مزایای خاصی دارند که شما باید طبق نیاز، اهداف و وضعیت جسمانی خود از آن ها استفاده کنید.

در مقاله زیر همه مواردی که باید در مورد تردمیل و دوچرخه باشگاهی بدانید، آورده شده است، لذا پس از خواندن این مقاله به راحتی می توانید تصمیم بگیرید از کدام دستگاه بیشتر استفاده کنید.

دوچرخه ثابت چیست؟

دوچرخه های باشگاهی دارای صندلی و پدال برای رکاب زدن هستند که فعالیت دوچرخه سواری را شبیه سازی می کنند. دوچرخه های ثابت در انواع مختلفی تولید  می شوند. به طور مثال، دوچرخه های اسپین شبیه دوچرخه هایی هستند که در محیط بیرون از آن ها استفاده می شود. استفاده از دوچرخه  های اسپین در محیط باشگاه تمرین خوبی برای دوچرخه  سواری های طولانی مدت و جاده ای به شمار می رود.

تردمیل چیست؟

امروزه تردمیل ها در دو نوع برقی و مکانیکی ساخته می شود. تردمیل های مکانیکی با قرار دادن پا روی تسمه شروع به حرکت می کنند این درحالیست که تردمیل برقی، با زدن دکمه استارت به کار می افتد.

تحقیقات نشان می دهد دویدن و تمرین با تردمیل مکانیکی، عضله قلب را بیشتر درگیر می کند و فعالیت آن بیشتر می شود.

 همان طور که گفته شد، تردمیل محبوب ترین دستگاه ورزشی هم برای محیط منزل و هم برای باشگاه به شمار می رود. استفاده از این دستگاه محدودیت سنی ندارد و از افراد در بازه های سنی مختلف می توانند از آن استفاده کنند. همچنین استفاده از این دستگاه به مهارت خاصی نیاز ندارد و برای افراد مبتدی و حرفه ای قابل استفاده است.

برای هر دستگاه ورزشی مزایا و معایبی وجود دارد که تردمیل و دوچرخه ثابت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه به برخی از فواید مشترک تردمیل و دوچرخه ثابت پرداخته شده است.

فواید مشترک تردمیل و دوچرخه ثابت

از فواید مشترک تردمیل و دوچرخه ثابت می توان به بهبود فعالیت قلبی و عروقی، تقویت عضلات و ماهیچه ها، بهبود گردش جریان خون و اکسیژن رسانی اشاره کرد.

کنترل تعادل برای افراد مسن

یکی از ویژگی های تردمیل، بهبود و افزایش تعادل در افراد مسن است. تردمیل منجر به کنترل تعادل و بهبود وضعیت تمرکز می شود و یک نوع تمرین توانبخشی برای افراد مسن به شمار می رود. این ویژگی منحصر بفرد تردمیل است که دوچرخه ثابت از آن محروم است.

کالری سوزی تردمیل در مقابل دوچرخه

یکی از موارد مهمی که افراد هنگام خرید دستگاه ورزشی به آن توجه می کنند مقدار کالری سوزی توسط آن دستگاه است. طبق تحقیقات صورت گرفته در مقایسه کالری سوزی توسط تردمیل و دوچرخه ثابت، تردمیل برنده است.

دلیل برنده شدن تردمیل در این مقایسه آن است که بدن فرد هنگام تمرین با تردمیل در وضعیت قائم قرار گرفته و ایستاده است؛ این درحالیست که بدن هنگام تمرین با دوچرخه در حالت نشسته قرار دارد.

به طور کلی اگر حدود ۸ کیلومتر در ساعت می دوید، حدود ۴تا ۶ کالری می سوزانید. این درحالیست که بسته به مقاومت و سرعت دوچرخه، بدن در هر دقیقه حدود ۳ تا ۶ کالری می سوزاند.

طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که از تردمیل استفاده می کند حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری در دقیقه می سوزانند درحالیکه همین فرد حین استفاده از دوچرخه باشگاهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری مصرف می کند.

نکته قابل توجه در این زمینه آن است که نرخ سوزاندن کالری توسط هر دستگاه ورزشی به عوامل متعددی از جمله: ژنتیک، وزن، جنسیت و عوامل دیگر بستگی دارد.

آسیب های وارده تردمیل در مقابل دوچرخه

با وجود اینکه تردمیل طرفداران زیادی دارد، اما در حیطه آسیب های احتمالی به بدن، تردمیل آسیب بیشتری وارد می کند. تردمیل برای افرادی که زانو درد دارند گزینه مناسبی نیست. همچنینی افراد مبتدی هنگام استفاده از دستگاه ممکن است تعادل خود را از دست بدهند و زمین بخورند.

خطرات نام برده شده در مورد دوچرخه ثابت وجود ندارد اما خطرات دیگری ممکن است برای افراد وجود داشته باشد از جمله:

  • درد باسن ناشی از نشستن طولانی مدت روی صندلی (که می توان با قرار دادن یک فوم یا ابر به آن غلبه کرد).
  • زانو درد ناشی از رکاب زدن
  • درد شانه ناشی از خمیدگی طولانی مدت

به طور کلی صدمات تردمیل به شدیدتر است و  کمتر قابل اجتناب هستند، بنابراین اگر وضعیت جسمانی حساسی دارید، توصیه می شود از دوچرخه ثابت به جای تردمیل استفاده کنید.

پیشرفت چربی سوزی توسط تردمیل و دوچرخه

یکی از عناصر مهم در پیشرفت چربی سوزی، تغییر دادن سبک ورزش است. به طور طبیعی، بدن به ورزشی که فرد هر روز آن را انجام می دهد عادت می کند و از جایی به بعد، تغییر و پیشرفتی در چربی سوزی مشاهده نمی شود. در مقایسه تردمیل و دوچرخه ثابت هر دو در این زمینه گزینه خوبی هستند و می توان توسط آن  ها تمرینات مختلفی انجام داد. تغییر تمرین توسط تردمیل با تغییر در شیب و سرعت حاصل می شود و در دوچرخه با افزایش یا کاهش سرعت و مقاومت انجام می پذیرد.

طول عمر تردمیل یا دوچرخه ثابت؟

یکی از معایب تردمیل در مقابل دوچرخه ثابت، مستهلک شدن آن و خراب شدن زود به زود آن است. به طور معمول، تسمه و موتور تردمیل در صورت استفاده مداوم زود به زود خراب می شوند. این درحالیست که دوچرخه ثابت به نردت خراب شده و از سرویس و روغن کاری های زود به زود بی نیاز است.

جاگیر بودن تردمیل در مقابل دوچرخه باشگاهی

اگر منزل کوچکی دارید یا فضای مجزایی برای قرار دادن وسایل ورزشی ندارید، دوچرخه ثابت فضای کمتری نسبت به تردمیل اشغال می کند. البته این قیاس در مورد دوچرخه ثابت و تردمیل هایی است که  دارای قابلیت تاشوندگی نیستند. امروزه اکثر تردمیل های خانگی خاصیت تاشوندگی دارند. خرید دوچرخه ثابت باشگاهی را با بهترین قیمت انجام دهید. 

کلام آخر

به طور کلی هر دو دستگاه تردمیل و دوچرخه ثابت جزو دستگاه های ورزشی بی خطر و پر استفاده به شمار می روند، اما اینکه هنگام خرید کدام یک از آن ها را انتخاب کنید کاملا بستگی به اهداف و وضعیت جسمانی بدن شما دارد. اگر قصد شما از داشتن دستگاه ورزشی، کاهش خطر آسیب، دوام بیشتر دستگاه و سهولت استفاده است بهتر است دوچرخه باشگاهی را انتخاب کنید.

چنانچه برای شما کاهش وزن و چربی سوزی مهم تر از فاکتورهای دیگر است تردمیل انتخاب بهتری به حساب می آید. لازم به ذکر است چربی سوزی هر فرد به عوامل به گوناگونی بستگی دارد و نمی توان نسخه ثابتی برای همه افراد تجویز کرد.

فروشگاه هایپرجیم

نمایشگاه و فروشگاه : 02166006000 - 02166005000 - 02166055079 

تماس با کارشناسان : عبدالحسینی  09122648409 حاجیلویی  09122108002

آدرس نمایشگاه و دفتر فروش : تهران خیابان آزادی به سمت انقلاب جنب مترو شادمان نبش کوچه زمانی پلاک 6 ساختمان 133 طبقه ی چهارم واحد 6 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 376
نمایش همه
علاقه مندی ها ()