تا چند دهه قبل تصور می شد ورزش و انجام فعالیت فیزیکی برای جنین،خطر آفرین است. اما تحقیقات جدید نشان می دهد، ورزش نه تنها برای جنین و مادر خطر آفرین نیست، بلکه فواید بی شماری نیز در پی دارد.

برای بسیاری از زنانی که قبل از بارداری، عادت به ورزش روزمره دارند، ترک کردن این فعالیت در دوران بارداری سخت به نظر می رسد.

همچنین عده ای از زنان برای جلوگیری از چاق شدن علاقه مند به تحرک و فعالیت هستند. به طور کلی پیشنهاد می شود، در مورد میزان ورزش با پزشک زنان و زایمان مشورت شود. آنچه امروزه به زنان باردار توصیه می شود انجام ورزش های استقامتی است. طبق تحقیقات انجام شده ورزش های استقامتی مفیدتر و کم ضررتر از ورزش های سرعتی هستند.

راه های زیادی برای تحرک و ورزش کردن وجود دارد از قبیل: پیلاتس، ایروبیک و یا دستگاه های رایج در باشگاه های ورزشی. تردمیل و  اسکی فضایی دو دستگاه محبوب در بین ورزشکاران به شمار می روند که در این مقاله به فواید اسکی فضایی در دوران بارداری می پردازیم.

اسکی فضایی در دوران بارداری

استفاده از الپتیکال در دوران بارداری مزایای فراوانی دارد. ورزش با استفاده از این دستگاه منجر به بهبود فعالیت قلبی عروقی و تقویت عضلات می شود.

مادران باردار می توانند حرکات دویدن یا راه رفتن را با اسکی فضایی تجربه کنند. انجام این تمرین در ماه های آخر بارداری باعث گردش سر جنین به سمت لگن می شود و به مادران بارداری که قصد زایمان طبیعی دارند، کمک شایانی می کند. ورزش با الپتیکال در دوران بارداری ایده آل به نظر می رسد، زیرا شامل هیچ گونه پرش و تحرک اضافی نیست.

بسته به نوع دستگاه اسکی فضایی، فرمان ممکن است ثابت یا متحرک باشد که در صورت متحرک بودن فرمان، بازو ها و قسمت فوقانی بدن نیز درگیر می شوند.

نکته قابل توجه آن است که مادران باردار باید سختی و مقاومت دستگاه را در حد ملایم تنظیم کنند که از تحمیل فشار اضافی به مفاصل و ماهیچه ها جلوگیری شود.

فواید اسکی فضایی در دوران بارداری

بی ضرر بودن اسکی فضایی

به علت حساس بودن وضعیت مادر و جنین در دوران بارداری، پیشنهاد پزشکان ورزش های ملایم و کم فشار است. ورزش با الپتیکال  به علت ان که نیاز به پرش و تحرک زیاد ندارد، گزینه خوبی برای مادران باردار به شمار می رود.

در واقع تمرین با الپتیکال همانند انجام پیاده روی است که در محیط منزل یا باشگاه توسط دستگاه صورت می گیرد.

فواید اسکی فضایی برای مادر

همان طور که گفته شد، ورزش با الپتیکال فواید زیادی دارد. مادران باردار حین رکاب زدن و تحرک، از فشار های وارد شده به لگن می  کاهند. همچنین انجام این ورزش از گرفتگی عضلات، ظهور رگ های واریسی و تورم جلوگیری به عمل می أورد.

ورزش با الپتیکال به بانوان باردار تحمل استرس بیشتری می دهد و منجر به زایمان راحت تر می شود.

نحوه استفاده از اسکی فضایی در دوران بارداری

چنانچه شرایط طبیعی و ثابتی دارید، می توانید هر روز از الپتیکال استفاده کنید. میزان استفاده از دستگاه برای روزهای اول، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است که به تدریج می توانید آن را به ۳۰ دقیقه در روز برسانید.

  حین تمرین لباس های سبک و گشاد بپوشید و از نوشیدن آب فراوان غافل نشوید. هیدراته شدن بدن برای سلامت شما و فرزندتان بسیار مفید است. توصیه می شود در حین ورزش در این دوران، ضربان قلب و نبض خود را زیر نظر داشته باشید.

ضربان قلب مجاز برای زنان باردار، بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ ضربه در دقیقه است و از این مقدار نباید تجاوز کند.

هنگام سوار شدن و پیاده شدن از دستگاه، دسته های ان را محکم بگیرید. بارداری باعث می شود، گاهی تعادل شما دچار اختلال شود. بنابراین، در طول تمرین همواره فرمان را نگه دارید. در صورت احساس درد در ناحیه شکم یا لگن، سریعا تمرین را متوقف کرده و در صورت ادامه دار بودن به پزشک خود مراجعه کنید.

فواید ورزش برای زنان باردار

ورزش فواید بی شماری برای زنان باردار دارد از جمله:

  • ورزش باعث بهبود اکسیژن رسانی برای جنین می شود.
  •   از افزایش وزن مادر جلوگیری می شود.
  •   خطر گرفتگی عضلات یا واریس را کاهش می دهد
  •   باعث تقویت ماهیچه ها می شود.
  •   ورزش سطح قند خون را تثبیت می کند.
  •   از استرس و بار منفی روانی جلوگیری به عمل می اورد.

موارد قابل احتیاط در مورد اسکی فضایی در زمان بارداری

به طور عمومی ورزش در دوران بارداری برای زنان باردار مشکل ساز نیست، اما چنانچه دارای شرایط زیر هستید بهتر است قبل از ورزش با الپتیکال، با پزشک خود مشورت کنید:

اگر قبلا سابقه سقط یا زایمان زودرس داشته اید ممکن است انجام هرگونه ورزشی برای شما خطر افرین به نظر رسد.

اگر در این دوره، مشکل خون ریزی یا لکه بینی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

چنانچه در گذشته یا اکنون، مشکل مفصلی، کمر درد یا زانو درد داشته اید، ورزش با الپتیکال می تواند مشکل شما را تشدید کند.

در صورتی که دارای فشار خون بالا هستید، در زمینه ورزش با هز گونه دستگاهی با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت چندقلو باردار بودن، ورزش می تواند شما را از حالت طبیعی خارج کند.

کلام آخر

هرچند در دوران بارداری، ورزش و فعالیت توصیه می شود اما بهتر است برای سلامت خود و جنین از انجام هرگونه ورزشی که شامل پرش یا تحرک شدید است، خودداری کنید.

پریدن و فعالیت های ورزشی پرتحرک منجر به مصرف اضافی اکسیژن، افزایش دمای بدن و افزایش خارج از حیطه ضربان قلب می شود که این امور می  توانند روی سلامت مادر و جنین تاثیر مننفی بگذارند. خرید اسکی فضایی خانگی را از سایت با قیمت ارزان انجام دهید. 

با رشد کودک ممکن است مرکز ثقل شما جابجا شود و همین امر باعث می شود در حین ورزش تعادل خود را از دست دهید. لذا توصیه می شود از دستگاه هایی استفاده کنید که بدن در حالت نشسته قرار می گیرد.

یکی از فواید استفاده از اسکی فضایی در دوران بارداری، قرار گرفتن بدن در حالت نشسته است و از بهم خوردن تعادل مادر جلوگیری به عمل می اورد.

 

فروشگاه هایپرجیم

نمایشگاه و فروشگاه : 02166006000 - 02166005000 - 02166055079 

تماس با کارشناسان : عبدالحسینی  09122648409 حاجیلویی  09122108002

آدرس نمایشگاه و دفتر فروش : تهران خیابان آزادی به سمت انقلاب جنب مترو شادمان نبش کوچه زمانی پلاک 6 ساختمان 133 طبقه ی چهارم واحد 6 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 477
نمایش همه
علاقه مندی ها ()